Kategoriat
Kaupunkisuunnittelu

Neljä tapaa vähentää autoilun ylivaltaa Helsingissä

Autot. Helsinkiä on rakennettu vuosikymmeniä niiden ehdoilla. Mitä näkee ensimmäisenä kun astelee Rautatieasemalta ulos? Mikä on se kaupungilla liikkuessa epämääräinen stressiä lisäävä tekijä, joka humisee taustalla? Mikä vie kaduilla kaikista eniten tilaa? Autotpa hyvinkin, vaikka viihtyisän kaupunkitilan puolesta on puhuttu iät ja ajat. (kukaan tuntemistani autoilijoista ei myöskään varsinaisesti nauti Helsingin keskustassa ajamisesta).

Monessa Euroopan kaupungissa on jo otettu askeleita autoilun merkittäväksi vähentämiseksi, ja ne ovat tehneet kaupunkitilasta turvallista, ympäristöystävällistä ja viihtyisää. Esimerkiksi Barcelonassa on luotu laajoja autottomia alueita, joiden kadut on otettu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön tai muutettu leikkipuistoiksi. Pariisissa taas suunnitellaan suuren osan ydinkeskustasta muuttamista autottomaksi, ja Oslossa suunnitelmia on jo toteutettu.

Liikennesuunnittelulla on vahva yhteys päästöjen vähentämiseen: esimerkiksi Barcelonassa on laskettu, että jos koko kunnianhimoinen autoilua vähentävä korttelisuunnitelma toteutettaisiin, voitaisiin säästää vuosittain satoja ihmishenkiä ja vähentää typpioksidipäästöjä neljänneksellä.

Kyse ei ole siitä, että autoilu pitäisi ylipäänsä kieltää. Jos autojen määrää saadaan vähennettyä edistämällä joukkoliikenneyhteyksiä ja kevyen liikenteen väyliä, autoa välttämättä tarvitsevat pääsevät myös liikkumaan paremmin. Kyse on myös tasa-arvosta ja sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta: vain reilu neljäsosa kulkee Helsingin keskustaan töihin autolla, ja enemmistö käyttää julkisia tai pyörää. Silti suurin osa katutilasta on varattu autoilijoille.

Minkälaisia toimia käytännössä sitten Helsingissä voitaisiin tehdä?

  1. Laajennetaan kävelykeskustaa kunnianhimoisesti. Tällä hetkellä on käsittämätöntä, kuinka paljon tilaa aivan ydinkeskustassa on varattu autoille. Pohjoisesplanadi on jo suunnittelupöydällä, sillä sen voi liikenneyhteytenä korvata kaksisuuntaiseksi muutettu Eteläesplanadi. Mannerheimintie tulisi muuttaa kävelykaduksi ainakin Stockmannin-Ylioppilastalon puolelta Espan ja Simonkadun väliltä, miksei Kiasmallekin asti. Uusiksi kävelykaduiksi voisi muuttaa Kalevankadun ja Annankadun (molemmilla vain vähän liikennettä jo nyt), ja Kalliossa vilkkaat Fleminginkadun ja Vaasankadun. Porthaninkatu voisi toimia Aleksin kaltaisena joukkoliikennekatuna, ja Kaivokadun osalta suunnitelma olisi pitänyt toteuttaa jo aikoja sitten.

    Tältä voisi näyttää kevyen liikenteen yhteys Kaisaniemenlahden yli. Kuva: WSP / Urban Helsinki
  2. Parannetaan pyöräliikenteen väyliä. Tämän osalta Helsingissä on tapahtunut viime vuosina edistystä pyöräbaanojen muodossa, mutta keskustassa on yhä vaikea ajaa pyörällä uusista pyöräkaistoista huolimatta. Kaistat ovat aivan liian kapeita, ja Helsinki voisi ottaa mallia Berliinistä, jossa kokonaisia autokaistoja on muutettu pyöräilijöiden käyttöön. Yksi konkreettinen uusi kohde voisi olla silta Kaisaniemenlahden yli, joka loisi toimivan reitin Kalliosta keskustaan.
  3. Muutetaan moottoritiet kaupunkibulevardeiksi. Kaupunkisuunnittelussa tunnetaan efekti, jonka mukaan moottoriteiden kapasiteetin vähentäminen laskee liikennemäärää jopa neljänneksellä. Esimerkiksi kun Etelä-Korean Soulissa muutettiin kaupungin keskustan läpi kulkeva moottoritie puistoksi, ruuhkat vähenivät. Samalla kaupunkitila muuttuu viihtyisämmäksi, ja bulevardeja voi käyttää kaupunginosia yhdistävinä, eikä jakavina paikkoina. Helsingissä suunnitelmia kaupunkibulevardien rakentamiseksi tehdään jo esimerkiksi Vihdintielle.

    Kaupunkibulevardi. Kuva: Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto
  4. Rakennetaan pikaraitioteitä, jotta kaupungilla pääsee liikkumaan nopeammin, ja autoille on parempia vaihtoehtoja. Suunnitelmia on jo, ja kaupunginvalltuuston jäsenenä edistäisin niitä erittäin mielelläni. Tulevien vuosien aikana toteutuslistalla ovat Raide-Jokeri ja Kruununvuoren raitiotie, ja suunnittelulistalla Länsi-Helsingin ja Viikin-Malmin raitiotiet sekä Tiederatikka Viikistä Kumpulan kautta Meilahteen ja Otaniemeen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *