Kategoriat
Kaupunkisuunnittelu

Toteutetaan pikaratikkaverkko!

Toteutetaan pikaratikkaverkko!

Mulle ratikka on ollut lapsuudesta asti se kaikista paras ja tunnelmallisin kulkupeli, enkä taida olla ainoa: kaupunkisuunnittelussa tunnetaan käsite ”raidekerroin”, joka tarkoittaa että raidelinja saa aina enemmän matkustajia kuin vastaavaa reittiä kulkeva bussilinja. Tämä on huomattu myös Helsingissä, jonka kiihtyvää kasvua on suunniteltu ratikkalinjoihin nojautuen. Lähivuosina isot moottoritiet on tarkoitus muuttaa alkupäästä kaupunkibulevardeiksi, jotka yhdistäisivät kaupunginosia toisiinsa ja toimisivat reitteinä pikaratikoille.

Raideliikenteeseen perustuva kaupunkisuunnittelu on ympäristöystävällistä ja luo samalla parempaa kaupunkitilaa. Mutta miltä näyttää tulevan Helsingin pikaratikkaverkko?  

RAIDE-JOKERI. Nykyinen bussilinja 550 on Helsingin ruuhkaisin linja, ja tälle reitille on pitänyt rakentaa pikaraitiotie jo aikoja sitten. Nyt on jo huomattu, kuinka uusi, rakenteilla oleva  ratikkalinja nostaa asuntojen hintaa reittinsä varrella esimerkiksi Maunulassa ja Oulunkylässä. Vuonna 2024 meidän pitäisi päästä kulkemaan Tapiolan ja Itäkeskuksen väliä ratikalla.

LAAJASALO, tunnetaan myös nimellä Kruunusillat. Kruununvuorenrantaan ollaan rakentamassa kokonaista uutta kaupunginosaa, ja tulevaisuudessa keskustasta pääsee sinne vartissa Korkeasaaren kautta komeita siltoja pitkin. Samoja siltoja pitkin kulkee myös kevyt liikenne, mutta autot joutuvat kiertämään Herttomiemen kautta. Tämä on monella tapaa mainio ratkaisu, sillä alueella asuessa on todellakin suosittava joukkoliikennettä. Jos Santahamina joskus tulee asuinkäyttöön, niin tästä linjasta voi luontevasti jatkaa myös etelään. 

Kruunusillat. Kuva: WSP Finland

LÄNSI-HELSINKI. Tämä linja kulkisi Munkkivuoren ohi ja samalla Vihdintie muutettaisiin alkupäästä kaupunkibulevardiksi. Haagan liikenneympyrässä pääsisi vaihtamaan Raide-jokeriin ja Valimolla sekä Pohjois-Haagassa junaan. Länsi-Helsingin pikaraitiotien yhteydessä on tarkoitus rakentaa myös Topeliuksenkaudn ja Fredrikinkadun raitiotiet. 

TUUSULANVÄYLÄ. Myös tämä moottoritie muutettaisiin alkupäästä kaupunkibulevardiksi. Mäkelänkadulla sen sijaan on jo tavallaan pikaratikkareitti valmiina! Käpylään suuntautuva pätkä on tällä hetkellä muutenkin vajaakäytössä, joten tästä saataisiin hyvä ja hyödyllinen yhteys. 

Tuusulanväylän kaupunkibulevardi. Kuva: Helsingin kaupunki

VIIKKI-MALMI. Viikki on tällä hetkellä hieman sivussa hyvistä liikenneyhteyksistä, ja tämä linja palvelisi myös uutta asuinaluetta Malmin lentokentän alueella ja jatkuisi vielä Jakomäkeenkin. Viikkiin kulkeva ratikkalinja voisi jatkossa palvella myös Tiederatikkaa. 

Minkälaisia ajatuksia tällaiset tulevaisuuden suunnitelmat herättävät?

Yuri on kuntavaaliehdokas Helsingin Vihreistä. Lue lisää Yurista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *